The GRISE

What is the GRISE?

Le Groupe de recherche et d’intervention sur les adaptations sociales de l’enfance (GRISE) est reconnu à titre de Centre de recherche par l’Université de Sherbrooke depuis 2001. Il a pris naissance au département de psychoéducation de la Faculté d’éducation il y a plus de 25 ans. L’objet d’étude qui anime le GRISE depuis sa création est centré sur l’adaptation psychosociale de jeunes qui, en lien avec des caractéristiques personnelles, des caractéristiques de leur milieu de vie ou l’exposition à des événements de vie stressants, ont développé des difficultés adaptatives, sont à risque élevé d’en développer, ou encore, n’ont pas développé de difficultés d’adaptation, défiant ainsi les probabilités. Les difficultés adaptatives s’expriment sous diverses formes (par exemple : anxiété, dépression, agression des pairs, délinquance, retard de développement, symptômes post-traumatiques, troubles des conduites alimentaires, problèmes liés à l’usage d’alcool ou de drogues) et peuvent compromettre sérieusement l’inclusion scolaire, professionnelle ou sociale des jeunes.

Our team

The GRISE brings together regular and associate researcher members, postdoctoral researcher members, graduate research students, interns and research staff. It is also home to three Canada Research Chairs (CRCs): one in placement and rehabilitation of adolescent girls and young women in difficulty (holder: Nadine Lanctôt); a second one in stigmatization and psychosocial development of youth (holder: Alexa Martin-Storey); and a third in school readiness, inclusion of vulnerable populations and social adjustment (holder: Gabrielle Garon-Carrier). Two teams are funded by the Research Team Support Program of the Fonds de recherche du Québec – Société et culture (FRQSC). One is directed by Mélanie Lapalme (Team for Research on Sex-/Gender-Based Behavioural Difficulties and Social Adjustment: Understanding the Risk and Protection Factors, Including the Impact of Services, That Model Youth’s Adjustment Pathways; 2020-2024) and the other one, by Nadine Lanctôt (Team for Research on Rehabilitation of Girls and Women in Difficulty; 2018-2022).

Researchers

Chercheuses et chercheurs

The GRISE is composed of 22 regular researcher members from the Université de Sherbrooke, 11 associate members and six external members


En voir plus

Research Chairs

Mission et axes de recherche

Le GRISE s’est donné comme mission de produire des connaissances utiles au continuum d’interventions offertes pendant les périodes développementales de l’enfance, de l’adolescence et de la transition à l’âge adulte, dans un environnement de recherche et de formation propice à la synergie, l’innovation et l’épanouissement de partenariats avec les milieux de pratique.

The GRISE’s research program is divided into three axes, to produce useful knowledge to:

Axe 1

Promote

Encourage the development of adaptive capacities in children who are at risk due to personal or environmental characteristics.

Axe 2

Modify

Change the developmental pathways and the trajectories of children who have difficulties due to personal or environmental characteristics.

Axe 3

Support

Support the adjustment and balance of people who are exposed to the consequences of adjustment difficulties during transition periods.